We stoppen onze kinderen vol met kennis en testen hen daarop met talloze toetsen. Het resultaat: kinderen die goed kunnen leren worden als slimmer gezien dan kinderen die goed dingen kunnen maken. Terwijl we, net als dat we in de natuur biodiversiteit nodig hebben voor een veerkrachtig systeem, we in de maatschappij neurodiversiteit nodig hebben om elkaar aan te vullen.
En dat sluit aan op de theorie van psycholoog Howard Gardner dat uit de jaren tachtig dateert. Met zijn visie ‘meervoudige Intelligentie’ stelt hij dat ieder mens over negen verschillende intelligenties beschikt. Wie zo naar kinderen kijkt – in plaats van met de klassieke opvatting dat intelligentie enkel te maken heeft met abstract denken – ziet dat elk kind slim is op z’n eigen manier. Het Droomboom concept richt zich op 7 droomwerelden. Het mathematische en taalkundige stuk wordt op de basisscholen uitgebreid geoefend en aangeboden, vandaar dat De Droomboom zich focust op de andere 7 intelligenties vanuit een nieuw jasje.
Inmiddels mag ik mezelf best een ervaren onderwijsgoeroe noemen. Ik heb zes jaar gewerkt als directeur en heb bijbehorende diploma’s gehaald. Als afgestudeerd Master of Arts heb ik veel onderzoek gedaan. In mijn laatste studie: Master Educational Leadership heb ik als thema voor mijn afstudeeronderzoek talentontwikkeling gekozen. De positieve psychologie, waarderende gespreksvoering en ook de meervoudige intelligentie vormden mijn theoretische placemat (onderlegger) waar mijn hele onderzoek op gebaseerd is.
In het Droomboom-concept komen al deze theorieën terug. Dit is de praktische uitwerking, gebaseerd op goed geteste en onderzochte theorieën. Een valide concept met een sterk fundament.
Ik ben Sabrina Zwarts-Bol, moeder van twee prachtige kinderen, Domien en Feline.
Kinderen zijn mijn passie! Ik ben 12 jaar werkzaam geweest op een jenaplan-basisschool, waarvan 6 jaar als directeur. Het werken met kinderen vind ik fantastisch en ik heb het altijd als mijn roeping gezien om ervoor te zorgen dat de kinderen om mij heen “gelukkig zijn”. Echter heb ik gemerkt dat het voor basisscholen heel moeilijk is om voldoende ruimte te bieden aan de individuele interesses van ieder kind: een kind moet in ons systeem nu eenmaal een curriculum doorlopen en daar worden door het ministerie minimale eisen aan gesteld. Logisch, maar hierdoor ligt de focus niet op de totale ontwikkeling van het kind.
Met de Droomboom creëren we een aanbod waar kinderen het kind in zich weer kunnen ontdekken! Zonder te hoeven presteren in deze prestatiemaatschappij. Ik wil dat kinderen hun eigen talent op hun eigen tempo en manier kunnen ontdekken. Waar word jij gelukkig en blij van?
Nieuwsgierig geworden? Volg alle ontwikkelingen van de Droomboom via onze social media-kanalen.
Woensdag 9:00 - 17:30 uur
Donderdag 9:00 - 17:30 uur
Vrijdag 9:00 - 18:30 uur
Zaterdag 9:00 - 18:30 uur
Zondag 9:00 - 17:30 uur